Praktijkondersteuners – Huisartsenpraktijk C. Alferink & I. Spel – Arnhem
Header afbeelding

Praktijkondersteuners

Praktijkondersteuner Ingrid Boer
Zij werkt op maandag en op woensdag. Zij begeleidt patiënten met astma en COPD, patienten met diabetes, patiënten met verhoogd risico op hart en vaatziekten en patiënten die willen stoppen met roken.

Praktijkondersteuner Marjan in ’t Veld
Zij werkt op donderdag en vrijdag. Zij begeleidt patiënten met diabetes, patiënten met een verhoogd risico op hart en vaatziekten en de ouderenzorg.

Tijdens deze spreekuren is er extra aandacht voor leefstijl en voeding en beweging. De spreekuren hebben een diagnostisch en preventief karakter. Zo willen we mensen inzicht geven in hoe ontstekingsfactoren (in het geval van COPD/astma, CVRM en diabetes) in het lichaam, verhoogd of verlaagd kunnen worden door leefstijl en voeding. Aan de spreekuren van de praktijkondersteuner zijn geen kosten verbonden. De praktijkondersteuner werkt nauw samen met de huisartsen.

Hieronder vindt u meer informtie over de verschillende spreekuren.

Spreekuur COPD (longziekten)
COPD is een verzamelnaam voor de longziekten, chronische bronchitis en longemfyseem. COPD is onomkeerbaar, maar als u er op tijd bij bent, kunt u veel doen om de klachten te verminderen en het beloop te beïnvloeden. Alle mensen die in de praktijk bekend zijn met COPD krijgen jaarlijks een uitnodiging voor dit spreekuur. In het consult doet de praktijkondersteuner onderzoek en vindt er een longfunctietest (spirometrie) plaats. De inhalatietechniek wordt ook doorgenomen.

Spreekuur Astma
Astma is een ontsteking van de longen. De ontsteking is bij astma blijvend. Dit betekent dat er altijd kleine ontstekingen zijn in de longen. Dit kan veel klachten veroorzaken. Heeft uw arts u verteld dat u astma heeft? Dan herkent u vast de situatie dat uw longen soms erg gevoelig reageren op prikkels, zoals rook, uitlaatgassen, huisstofmijt of huisdieren. Het is belangrijk dat er elk jaar een longfunctietest (spirometrie) bij de praktijkondersteuner plaatsvindt. U krijgt jaarlijks van haar een oproep. De inhalatietechniek wordt ook doorgenomen.

Spreekuur CVRM (hart- en vaatziekten)
Bij hoge bloeddruk, een hartziekte, hoog cholesterol, zwangerschapsdiabetes, jicht, een nierziekte of als u lithium en/of 5-ASA-medicatie gebruikt nodigen wij u graag uit voor het spreekuur Hart- en vaatziekten. De praktijk wil met het spreekuur aandacht besteden aan preventieve screening en zo hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Bent u patiënt bij ons en voldoet u aan een (of meer) van de bovenstaande indicaties, dan sturen wij u een uitnodiging voor de spreekuur dat door de praktijkondersteuner wordt gehouden.

Spreekuur Diabetes Mellitus
De praktijkondersteuner werkt nauw samen met de huisarts. Mensen met diabetes moeten twee tot drie keer per jaar op controle. De praktijkondersteuner doet deze controles. Maar daarnaast doet de praktijkondersteuner nog meer zoals:

• Advies geven over leefstijl en gezonde voeding.
  • Begeleiding bij het injecteren van insuline en het meten van de glucosespiegel.
  • Advies over medicatie.
  • Vragen beantwoorden over alles wat met diabetes te maken heeft.
  • Uitleg geven over complicaties en preventiemogelijkheden.
  • Voorlichting over hoe om te gaan met diabetes tijdens vakantie, reizen en sport.
  • De praktijkondersteuner mag niet zelf medicijnen voorschrijven of de dosering wijzigen. Dit doet de huisarts.

Spreekuur stoppen met roken
Ingrid Boer verzorgt ook de begeleiding voor mensen die willen stoppen met roken. Wanneer u wilt stoppen met roken of u uw motivatie om te stoppen wilt vergroten, kan de praktijkondersteuner Somatiek u daarin begeleiden. Zij kan samen met u zoeken naar passende begeleiding of samen met u een stopplan opstellen.

Publicatiedatum: 20-04-2021